Geschreven door Coen
Releasedatum:
31-05-2013
Genre:
Racen
Uitgever:
Codemasters
Ontwikkelaar:
Codemasters Birmingham
Zoals beloofd heb ik voor jullie een review gemaakt over GRID 2 voor de PlayStation 3. Codemasters heeft het naar mijn mening weer is waargemaakt met deze geweldige game. Velen kennen Codemasters van de Colin McRae Rally reeks. Van deze ben ik ook helemaal fan al vanaf de PlayStation 2. De laatste tijd houd Codemasters zich meer bezig met de Formule 1 games, en de door ook mij gespeelde DIRT games.
SingleplayerDe singleplayer van GRID 2 is toch wel een stuk anders dan ik me had voorgesteld. Je rijd in totaal 5 seizoenen, waar in elk seizoen een hoop races te rijden zijn. Van normale circuit races tot drift races, alle soorten zijn wel te vinden in GRID 2. In totaal zijn er 9 soorten modes te vinden in de game. Hier een lijstje met modes: Checkpoint, Drift, Eliminator, Endurance, Faceoff, Overtake, Race, Time Attack en Touge. Vooral de laatste spreekt mij erg aan. Je rijd 1 tegen 1, en boven zie je een balk met -5 en een +5. Ook wel de 5 second rule genoemd. Je moet proberen de balk met +5 vol te krijgen, en je wint de race. Bij -5 is het natuurlijk het tegenover gestelde en verlies je. Grafisch is de game weer dik in orde, en bloedgeile geluiden komen er uit de uitlaten. Je bent een rookie, maar door de kracht van YouTube wordt je de ster en het uithangbord van een nieuwe raceklasse: de World Series Racing (WSR). Je reist stad en land af om te racen tegen vedettes in verschillende kampioenschappen. Als je ze goed partij biedt, overtuig je ze om mee te doen in de WSR. Wel vond ik, dat er weinig parcours beschikbaar waren, en je eigenlijk zo de circuits beu was.

MultiplayerOok zoals de singleplayer, zijn de 9 verschillende modes ook weer te bespelen in de online multiplayer van GRID 2. Wel begin je qua auto's weer helemaal opnieuw, en moet je ze dus weer vrij spelen door een hogere rank online te krijgen. Zelf vind ik dit onhandig gedaan. Door nieuwe auto's vrij te spelen, kun je ze kopen. Na elke race, verdien je cash. Dat je weer kunt spenderen aan auto's, upgrades, liveries en nog veel meer. Minpuntje vind ik zelf, de rewind button. Dit is een knop, die je kunt gebruiken na bijvoorbeeld een harde crash, en je als het ware je auto weer terug laat zetten en je vervolgens de crash weer kunt voorkomen. Online wordt hier erg misbruik van gemaakt, dit hadden ze wat mij betreft beter achter wegen kunnen laten. Al met al, speelt de multiplayer lekker weg, en race je zo uren achter elkaar door!
De auto'sGRID 2 heeft ruim 60 auto’s, van VW Golf tot de Bugatti Veyron Supersport en elke auto ziet er super uit en voelt uniek aan. Je kunt het uiterlijk van je auto veranderen, maar tunen zit er helaas niet in. Heel veel tijd in de garage zul je dus ook niet doorbrengen. In de multiplayer kun je je auto’s wel op een paar punten upgraden, maar heel spectaculair is het niet. Dat zorgt ervoor dat GRID op autogeilgebied beperkt blijft tot het uiterlijk en minder op de techniek.
ConclusieGRID is een super vette game, maar mist de dingen die je weer net wel hebt zoals in Gran Turismo en Forza voor de XBOX 360. De diepgang, laten we het daar op houden. Tot slot, hieronder mijn pluspunten en uiteraard ook de minpunten.
Pluspunten+/ Goede en simpele besturing.
+/ Erg goede graphics en geluiden.
+/ Schade is realistisch.
+/ Speelt lekker weg.
Minpunten-/ Online beginnen vanaf 0.
-/ Geen cockpit view off en online.
-/ Geen diepgang (Zoals het tunen)
-/ Te weinig circuits.
Eindcijfer: 8,5Klik
hier om de Trophy lijst van GRID 2 te zien.